BLOG BARU FAKRUZA BORONG ONLINE

Followers

Saturday, October 23, 2010

KEK MARBLE SUSU

Kek yang telah dipotong

Kek yang baru di keluarkan dari loyang

Hari nie baru nak cuba kek marble susu yang diambil resipinya dari izahdaut.. emmm memang sedap kek nie lembut sgt nak potong pun susah sikit macam mana izah cakapkan... Apa pun kek nie menjadi bukan apa selalu buat kek tak menjadi kali nie jadi plak tue terkejut nie.. izah cakap resipi dari blog Cik Mat Gebu, Puan Norzalina, Mamafahmi dan Kak Yatie tapi saya copy resipi nie dari blog izah saya harap sesiapa punya resipi minta halal ye maklumla resipi orang kena la minta izin dulu nanti buat kali kedua takut tak menjadi pulak..

KEK MARBLE SUSU
SUMBER:Izahdaut

Bahan-Bahannya :-)
250 g mentega (nak sedap guna mentega berkualiti tinggi)
230 g gula halus
2 camca teh ovallate
4 biji telur gred A
270 g tepung halus*
1 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
60 g susu pekat manis
2 camca besar serbuk koko
2 camca besar susu cair
1 camca teh coklat emulco

Cara membuatnya :-)
  1. Pukul mentega, ovallate dan gula halus hingga putih. Masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang dan gula hancur. Masukkan susu pekat dan gaul rata.
  2. Perlahankan speed dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata. Bahagi adunan kepada 2 bahagian yang sama banyak. Satu dibiarkan tanpa warna dan satu bahagian di campur dengan susu cair, serbuk koko dan coklat emulco. Gaul hingga sebati.
  3. Tuang secara berselang seli antara adunan tanpa warna dan adunan coklat dalam tin yang telah dilenser dengan mentega dan dasarnya dialas dengan kertas minyak. Kemudian buat beberapa pusingan dengan menggunakan chopstick.
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 30 - 35 minit. Sejukkan 5 minit sebelum dikeluarkan dari tin. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan dan hias ikut suka..

2 comments:

  1. Salam qira..ngancamnya kek marble susu tue..tgk gambar pon dah gerammm...rasa nk geget2 skrin lappy nih!

    ReplyDelete
  2. Sabar zati nanti cuba buat resipi kek marble tua ok.. jgn geget plak skrin nie nanti susah plak nak baiki..

    ReplyDelete